Het belang van menselijk contact voor uw klantenservice

Klantenservice menselijk contact

Wie had enkele jaren geleden gedacht dat een doorsnee klantenservice via zoveel kanalen te bereiken was? Bellen, whatsappen, live chat, social media, e-mail, terug laten bellen, post, fax en ga zo maar door. Het resultaat is dat klanten makkelijker tevreden zijn te houden doordat vragen en problemen beter verdeeld en effectiever opgelost kunnen worden.  Uren in de telefonische wachtrij hangen lijkt verleden tijd. Toch betekent dit niet dat u daarmee uw medewerkers naar huis kunt sturen, want menselijk is nog altijd van groot belang. Ook verwacht de klant nu meer van een klantenservice. Dit geldt voor vrijwel alle markten en binnen alle leeftijdsgroepen, iets wat ook blijkt uit diverse onderzoeken. Sterker nog, een klant die goed geholpen is, is eerder tevreden dan een klant zonder klachten en zowel goede als slechte ervaringen kunnen zich snel verspreiden.

De kenmerken van menselijk contact

Een computer kan veel, maar de moeilijkheidsgraad is vaak de vertaalslag tussen mens en computer. Een computer moet een hele specifieke opdracht krijgen omdat deze (nog) niet voor zichzelf kan denken. Dat heeft tot gevolg dat de vraag naar menselijk contact evenredig toeneemt met de moeilijkheidsgraad van de vraag of het probleem. Vooral bij ingewikkeldere vraagstukken is het fijn als u even kunt sparren met een specialist, want hoe weet u anders wat er mogelijk is?

Persoonlijk contact wordt steeds belangrijker

Bedrijven die achterblijven in de service naar de klanten zullen steeds verder achterop raken, dus hoe eerder u maatregelen neemt des te groter uw voorsprong op uw concurrentie. Gelukkig zijn klanten tegelijkertijd bereid om meer te betalen voor een uitstekende klantenservice. Het optimaliseren van uw klantenservice loont daarom ook en het voordeel is dat kleine wijzigingen een groot effect kunnen hebben en dit niet gelijk veel kosten met zich mee hoeft te brengen. Neem bijvoorbeeld een eenvoudige functie als call recording. In combinatie met een keuzemenu en statistieken kunt u hiermee bijvoorbeeld uw personeel trainen en/of inzicht krijgen in het soort vragen dat uw klantenservice bereikt. Zodoende kunt u de inzet van uw medewerkers effectiever inzetten en de belasting op uw personeel verminderen. Uit deze statistieken zou daarnaast ook naar boven kunnen komen dat veel bellers willen weten tot wanneer u open bent. Het zou zonde zijn als u de kostbare tijd van uw medewerkers hiervoor gebruikt terwijl dit eenvoudig te voorkomen is door een ingesproken meldtekst in te stellen waarin u de openingstijden communiceert.

Direct contact opnemen

Heeft u nog geen servicenummer of denkt u aan een overstap? Wij kunnen u assisteren in het optimaliseren van uw klantcontact. Neem vrijblijvend contact met ons op om uw specifieke situatie en wensen te bespreken. We zijn u graag van dienst!